Ce înseamnă ADHD?

Ce înseamnă ADHD?

ADHD (acronimul locuțiunii din engleză Attention Deficit Hyperactivity Disorder) în româneşte tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenţie este o tulburare psihiatrică, de neuro-dezvoltare, care afectează mai ales copiii și se manifestă prin imposibilitatea acestora de a se concentra asupra unui anumit subiect sau unei anumite acțiuni.

Copiii cu ADHD au probleme cu atenția, în a-și controla impulsurile, nu pot duce sarcinile la bun sfârșit și pot fi hiperactivi. De cele mai multe ori, ei au și alte probleme, cum ar fi dificultăți în învățare, în a-și face prieteni, comportament opozițional și anxietate. Acestor copii le foarte greu să-și controleze comportamentul și /sau să fie atenți.

Semne si simptome

Simptomele de lipsă de concentrare

  • ignoră detaliile;
  • face greșeli din neatenție la gradiniță, școală sau în alte activități;
  • are dificultăți în menținerea atenției la sarcini sau activități de joc;
  • nu pare să asculte atunci când vorbești cu el;
  • nu urmează instrucțiunile (nu pentru că nu le înţelege);
  • nu reușește să-și termine temele, treburile sau îndatoririle din casă;
  • are dificultăți în organizarea sarcinilor și activităților;
  • evită implicarea în activități care necesită efort mental susținut (cum ar fi teme pentru acasă);
  • pierde lucrurile necesare pentru sarcini sau activități (jucării, sarcini școlare, creioane sau carți);
  • este ușor de distras de stimuli externi;
  • este uituc în activitățile de zi cu zi.

Simptomele de hiperactivitate

  • stare de agitațe în repaos (fâțâitul în scaun, datul din picior etc);
  • se ridică de pe scaun în timpul orei sau în alte situații în care statul pe scaun este obligatoriu (ex. când se duce la teatru, la cinema);
  • aleargă sau se cațără în situații nepotrivite (ex. în timpul orei);
  • are dificultăți în a se juca în liniște;
  • este tot timpul în alertă;
  • vorbește mult și pune prea multe întrebări repetitive și la care deja știau răspunsul.

Simptomele de impulsivitate

  • răspunde înainte ca întrebarea sa fie finalizată;
  • are dificultăți în a-și așteapta rândul;
  • îi întrerupe sau deranjează pe ceilalți (vorbit neîntrebat,se bagă în conversații și în jocuri).

Potrivit DSM-IV (Diagnostic Statistical Manual – IV), există trei sub-tipuri de ADHD.

1. ADHD, tipul predominant neatent

Acest subtip este diagnosticat dacă simptomele de neatenție persistă de minim șase luni și sunt neadecvate vârstei. Copilul cu formă de ADHD de neatenție nu poate să acorde atenție detaliilor și face des greșeli din neglijență. Copilul poate avea dificultăți în a-și menține atenția în îndeplinirea obiectivelor sau în activități recreative și pare că nu ascultă când i se vorbește direct. Deseori copilul nu poate urma instrucțiuni, nu-și termină temele la timp și poate avea dificultăți în a-și organiza activitățile. Copilul poate fi uituc și frecvent își pierde lucrurile necesare pentru școală (creioane, cărți, ghiozdan). Poate apărea o reticență în a se implica în sarcini care necesită efort mental susținut. Totodata pot exista argumente și scuze pentru a evita mersul la școală sau efectuarea temelor.

2. ADHD, subtipul hiperactiv – impulsiv

Acest subtip este diagnosticat dacă apar simptome de hiperactivitate-impulsivitate alături de puține simptome de neatenție.

Simptomele hiperactivității: acestea includ frecvent stări de agitație în repaos cu mâinile sau picioarele, mai ales când este pus să stea jos. Este probabil să apară dicultăți în a se juca sau a efectua activități în liniște, copilul părând constant pe fugă, sau vorbind excesiv. Deseori copilul își părăsește scaunul din sala de clasă în situația în care se așteaptă de la el să stea jos. Se pot comporta inadecvat fugind sau cățărându-se. Pe masură ce copilul crește, spre adolescență și viața adultă acestea pot dispărea dar sentimentele de neliniște pot persista.

Simptome de impulsivitate: copilul impulsiv deseori răspunde înainte ca întrebarea să se fi încheiat și are dificultăți în a-și aștepta rândul. Drept urmare poate întrerupe sau deranjează alte persoane.

3. ADHD, subtipul combinat

Atunci când atât simptomele de neatenție cât și cele de hiperactivitate – impulsivitate sunt prezente, copilul poate fi diagnosticat cu tip de ADHD combinat.