Ce este autismul?

Tulburare de spectru autist (TSA)

Tulburările de spectru autist (TSA) sunt dizabilități de dezvoltare, caracterizate prin dificultăți marcate în interacțiunea socială, comunicare deficitară, interese și comportamente restrânse și repetitive și sensibilități senzoriale. Cuvântul „spectru” este utilizat pentru că raza și severitatea dificultăților persoanelor cu TSA pe care aceștia le experimentează pot varia foarte mult. TSA includ tulburarea autistă, tulburarea Asperger și tulburarea pervazivă de dezvoltare – care nu este specificată altfel, care este cunoscută și sub denumirea de autism atipic. Uneori, cuvântul „autism” este folosit pentru a face referire la toate TSA-urile. Cercetările arată că aproximativ 1 din 68 de copii au TSA și că este mai răspândit la băieți decât la fete. Efectele unei TSA pot fi adesea reduse la minimum prin diagnosticarea precoce și cu intervențiile corecte, mulți copii și adulți cu TSA prezintă îmbunătățiri marcante.

Tulburarile din spectrul autist (autism) reprezintă un grup de tulburări de dezvoltare a copilului caracterizate printr-o deteriorare calitativă, severă şi pervazivă in urmatoarele arii de dezvoltare:

  1. Interacțiunea socială

Simptome specifice afectării sociale pot fi:

  • Utilizarea și înțelegerea limitată a comunicării non-verbale, cum ar fi privirea ochi în ochi, expresia facială, gesturile și posturile.
  • Dificultăți în a-și face prieteni și în susținere a prieteniei
  • Nu-şi exteriorizează dorinţele, interesele, nu-şi exprimă îngrijorarea faţă de alte persoane, nu impartaseste spontan bucuria si nu poate înţelege felul în care ceilalţi îşi exprimă stările sufleteşti
  • Poate avea un cerc restrâns de emoţii insuficient manifestate, poate avea frici bizare sau nu-şi manifestă frica în situaţii periculoase;
  1. Comunicare

Simptome specifice deficitului de comunicare pot fi:

  • Lipsa sau întârziere totală în dezvoltarea limbajului
  • Dificultăți de inițiere și susținere a conversațiilor
  • Utilizarea stereotipă și repetitivă a limbajului, cum ar fi repetarea frazelor de la televizor
  • Joc limitat de imaginație
  • Răspunde inadecvat la întrebări, nu înţelege umorul, ironia sau sensul implicit al cuvintelor
  1. Comportament

Simptome specifice comportamentului pot fi:

  • Mișcări repetate și repetitive ale corpului, cum ar fi fluturatul mâinilor și învârtirea
  • Utilizarea repetitivă a obiectelor, cum ar fi lovirea repetată a ochilor unei păpuși sau alinierea jucăriilor
  • Se fixează pe rutine nefuncționale, cum ar fi insistarea să meargă pe același traseu acasă în fiecare zi
  • Atașament neobișnuit pentru obiecte;

În plus față de aceste arii principale de dificultăți, persoanele cu un TSA pot avea și:

  • Interese senzoriale neobișnuite, cum ar fi mirosirea obiectelor sau privirea atentă a obiectelor în mișcare
  • Sensibilități senzoriale, inclusiv evitarea sunetelor și texturilor de zi cu zi, cum ar fi uscătoare de păr, aspiratoare și nisip
  • Deficiență intelectuală sau dificultăți de învățare

Mai multe despre semnele autismului puteți citi aici.

Care sunt diferitele tipuri de TSA?

Termenul TSA este o umbrelă sub care se regăsesc trei diagnostice diferite. Indiferent de diagnosticul specific, persoanele cu TSA vor întâmpina dificultăți în multe situații sociale diferite, precum școala și locul de muncă.

  • Tulburare autistă (uneori denumită autism clasic)

Diagnosticul de tulburare autistă este dat persoanelor cu deficiențe de interacțiune socială și comunicare, precum și interese, activități și comportamente restrânse și repetitive, care sunt în general evidente înainte de vârsta de trei ani.

  • Tulburarea Asperger (denumită uneori sindromul Asperger)

Persoanele cu tulburare Asperger au dificultăți în interacțiunea socială și comunicarea socială, precum și interese, activități și comportamente restrânse și repetate. Persoanele cu tulburare Asperger nu au o întârziere semnificativă în dobândirea limbajului timpuriu și nu există o întârziere semnificativă în abilitățile cognitive sau în abilitățile de autoservire. Aspergerul este adesea detectat mai târziu decât tulburarea autistă, deoarece vorbirea se dezvoltă de obicei la vârsta preconizată.

  • Tulburarea pervazivă de dezvoltare (uneori denumită autism atipic)

Diagnosticul de tulburare pervazivă de dezvoltare sau autismul atipic se face atunci când o persoană are o deficiență socială marcată, dar nu îndeplinește criteriile complete pentru tulburarea autistă sau pentru Asperger. Acești indivizi pot avea, de asemenea, deficiențe de comunicare și / sau interese, activități și comportamente restricționate și repetitive.

 Cum este diagnosticată TSA?

TSA este diagnosticată printr-o evaluare care include observarea și întâlnirea cu copilul și familia. Sunt colectate informații cu privire la punctele tari și la dificultățile individuale, în special în domeniile interacțiunii și comunicării sociale, precum și a intereselor, activităților și comportamentelor repetitive.

Aceste informații pot fi obținute prin administrarea de teste sau chestionare standardizate. De obicei, TSA este diagnosticat în copilărie timpurie, dar evaluările pot fi efectuate la orice vârstă. Nu există un singur comportament care să indice TSA. Nu există analize de sânge care să poată detecta TSA.

Pediatrii, psihiatrii și psihologii cu experiență în evaluarea persoanelor cu TSA sunt calificați pentru a pune un diagnostic. Atunci când se pune un diagnostic, clinicianul va stabili, de obicei, mai întâi dacă un individ îndeplinește criteriile pentru tulburarea de autism. Dacă nu sunt îndeplinite toate criteriile, acestea pot lua în considerare tulburarea Asperger sau autism atipic.

Ce provoacă TSA?

În prezent, nu există o singură cauză cunoscută pentru TSA, însă cercetările recente au identificat legături genetice puternice. TSA nu este cauzată de educația unei persoane sau de circumstanțele sale sociale.

Există un leac?

În prezent nu există un remediu cunoscut pentru TSA. Cu toate acestea, cu intervenția timpurie, simptomele diverse legate de autism pot fi mult îmbunătățite și în unele cazuri complet depășite. Fiecare persoană cu TSA va înregistra progrese, deși progresele fiecărui individ vor fi diferite. Progresul depinde de o serie de factori, inclusiv componența unică a individului și tipul și intensitatea intervenției. Amintiți-vă întotdeauna că copiii cu autism progresează – intervenția timpurie este esențială. S-ar putea să nu existe o anumită cură, dar Autismul poate fi tratat, nu este o afecțiune fără speranță.

Diferite tipuri de tratament pentru autism

Intervenția timpurie este cheia în tratamentul autismului, unde simptomele pot fi mult îmbunătățite sau depășite complet. Există opinii diferite, uneori confuze pentru părinți, cu privire la care tratament(terapie) este cel mai bun pentru intervenția timpurie a copilului lor, dar există o singură știință cunoscută bazată pe dovezi care tratează autismul, „Applied Behavior Analysis (ABA)” (analiza aplicată a comportamentului).

Orice altceva, cum ar fi Verbal Behavior (VB), floortime, TEACCH, Son-Rise, Intervention Development Relationship, Peak, Esdm, Pbs etc, toate sunt tehnici de modificare a comportamentului, nu o știință; toate sunt bazate pe știința ABA (Applied Behavior Analysis).

La Clinica noastră alegem diferite tehnici de modificare a comportamentului (unele dintre cele de mai sus) sau o combinație de tehnici ABA diferite după evaluarea abilităților unui copil, pe baza faptului că fiecare copil este un caz unic pe niveluri de abilitate, vârstă, nevoi, bariere etc. , deci tratamentul trebuie conceput și implementat individual.