Terapie ABA

Ce este Analiza aplicată a comportamentului (ABA)?

Analiza aplicată a comportamentului (ABA) este probabil cea mai cunoscută, cea mai bine cercetată metodă și singurul tratament pentru copiii cu autism care a produs îmbunătățiri semnificative și cuprinzătoare, până la recuperare.

Scopul ABA este să aplice principii psihologice specifice (de exemplu, întărire, promptare, generalizare etc.) la probleme care sunt importante social (precum autismul) pentru a produce schimbări semnificative (Baer, ​​Wolf, & Risley, 1968/1987).

“ABA presupune împărțirea tuturor abilităților în sarcini mici, discrete, predate într-o manieră extrem de structurată și ierarhică. Centrul aplicării cu succes a acestei metode este arta întăririi diferențiale. Adică terapeutul sau părintele învață cum să recompenseze sau să consolideze sistematic comportamentele dorite și să ignore, să redirecționeze sau să descurajeze comportamentele necorespunzătoare. Un element esențial pentru orice program comportamental bine condus este monitorizarea atentă a terapeutului despre ceea ce funcționează și ceea ce nu funcționează. Datele despre toată învățarea copilului sunt înregistrate în mod regulat, iar terapeutul ajustează programele de învățare și protocolul în ceea ce privește ceea ce indică datele despre progresul copilului. ” (Maurice, Green și Luce, 1996)

Într-un program ABA, abilitățiile care urmează să fie predate sunt împarțite în elementele lor cele mai simple. ABA se concentrează pe învățarea unităților de comportament mici și măsurabile în mod sistematic. La început, copilul poate fi recompensat pentru că a făcut ceva apropiat de răspunsul dorit. De-a lungul timpului, pe măsură ce copilul stăpânește abilitatea, așteptările sunt crescute și întăritorii primari (cum ar fi bucățile de mâncare) sunt înlocuite cu întăritorii sociali (îmbrățișări, laude etc.). Pe măsură ce copilul stăpânește abilitatea și o generalizează, acesta se întărește pe sine. ABA se concentrează pe creșterea comportamentelor adecvate și celebrarea succeselor și minimizarea atenției și a energiei irosite asupra comportamentelor necorespunzătoare. Crearea unui mediu de învățare pozitiv și distractiv facilitează procesul de învățare în toate domeniile, inclusiv social, joc și verbal. În acest fel, răspunsurile simple sunt construite sistematic în combinații complexe și fluide de răspunsuri tipice, adecvate vârstei.

 

De ce să folosești ABA?

Următoarele paragrafe sunt extrase din capitolul 3 din cartea Maurice, Green și Luce „Intervenții comportamentale pentru copiii mici cu autism, 1996.”

Istoric, majoritatea persoanelor cu autism au necesitat un tratament extins și sprijin de-a lungul vieții (Rapin, 1991; Remlin, 1994; Rutter, 1970; Rutter și Schopler, 1987; Szatmari și colab., 1989). Astăzi, poziția principală este că autismul este un „handicap sever de dezvoltare pe tot parcursul vieții”. Este considerat tratabil; într-adevăr, se pretinde că o mare varietate de tratamente, terapii și tehnici ajută (sau chiar vindecă) persoanele cu autism și altele noi sunt inventate în mod regulat (Autism Society of America, 1995).

Până de curând, însă, niciunul dintre aceste tratamente nu a oferit nicio bază solidă și realistă pentru a schimba părerea că autismul este un handicap permanent. Mai multe studii au arătat acum că o abordare de tratament – intervenția timpurie, intensă, folosind metodele de aplicare a comportamentului analizat (ABA)- poate duce la îmbunătățiri dramatice pentru copiii cu autism: integrarea cu succes în școli obișnuite pentru mulți, funcționare complet normală pentru unii (Anderson, Avery, DiPietro, Edwards și Christian, 1987; Birnbrauer și Leach, 1993; Fenske, Zalenski, Krantz, McClannahan, 1985; Harris, Handleman, Gordon, Kristoff și Fuentes, 1991; Lovaas, 1987; Maurice, 1993; McEachin, Smith, și Lovaas, 1993; Perry, Cohen și DeCarlo, 1995). De fapt, există dovezi științifice din abundență că metodele de analiză a comportamentului aplicat (ABA) pot produce îmbunătățiri cuprinzătoare și de durată în multe domenii de abilități importante pentru majoritatea persoanelor cu autism, indiferent de vârstă. Niciun alt tratament pentru autism nu oferă dovezi comparabile ale eficacității (Lovaas și Smith, 1989; Schreibman, 1988; Shreibman, Charlop și Milstein, 1993; Smith, 1993).

Nu există îndoieli că intervenția timpurie bazată pe principiile și practicile analizei aplicată a comportamentului (ABA) poate produce îmbunătățiri mari, cuprinzătoare, de durată și semnificative în multe domenii importante pentru o proporție mare de copii cu autism. Pentru unii, aceste îmbunătățiri pot însemna realizarea unei funcționări intelectuale, sociale, academice, comunicative și adaptative complet normale. De fapt, o mare majoritate a copiilor cu autism beneficiază de intervenție comportamentală timpurie. Majoritatea arată îmbunătățiri substanțiale în multe domenii de abilități adaptive, utile și reducerea comportamentelor problematice. Doar o mică parte (aproximativ 10% din cele studiate până în prezent) s-a dovedit a aduce puține sau a nu aduce deloc îmbunătățiri în ciuda eforturilor intense (de exemplu, Anderson, colab., 1987; Birnbrauer și Leach, 1993; Lovaas, 1987; McEachin și colab. , 1993).

Există dovezi puternice că intervenția comportamentală este mai eficientă pentru copiii mici cu autism decât nici o intervenție și mai eficientă decât serviciile tipice de educație timpurie și alte terapii asociate.

 

Cum funcționează ABA?

Maurice (1996) descrie ABA ca împărțirea tuturor abilităților în sarcini mici și discrete. Aceste sarcini sunt apoi predate într-un mod extrem de structurat și ierarhic. După cum a indicat Maurice (1996), succesul depinde în mare măsură de aplicarea întăritorilor diferențiali. Prin utilizarea unei întăriri diferențiale, terapeutul, părintele sau îngrijitorul învață cum să recompenseze sau să consolideze în mod constant comportamentele dorite și să ignore, să redirecționeze sau să descurajeze acele comportamente care nu sunt adecvate.

Programele ABA sunt modificate pentru a se potrivi copilului individual. Odată ce principiile de bază ale ABA sunt învățate, ele pot fi aplicate în toate domeniile dezvoltării copilului, inclusiv gestionarea comportamentului, comunicarea, interacțiunea socială, creșterea intelectuală, printre alte abilități.

 

Este eficientă ABA?

Poate că cea mai frecventă întrebare despre ABA este :„funcționează?” Numeroase studii în reviste profesionale atestă că intervenția comportamentală intensă timpurie poate duce la rezultate fără precedent pentru copiii mici cu tulburări din spectrul autismului (Maurice et al. 1996). Studiul de la Lovaas din 1987 a demonstrat că 47% dintre copiii care au primit o intervenție comportamentală intensă timpurie au atins o funcționare cognitivă și intelectuală normală și au fost capabili să termine clasa I cu colegii tipici și fără suport de educație specială. Acești copii au obținut o funcționare intelectuală și educativă normală și nu au putut fi deosebiți de semenii lor. Un studiu de urmărire asupra copiilor care au constituit 47% a arătat că și-au menținut abilitățile dezvoltate până la vârsta adultă și că nu se disting de ceilalți.

În plus, cercetările efectuate de Wisconsin Early Autism Project au confirmat faptul că mai mult de unul din trei copii care au participat la un program extins ABA home-based au atins IQ-ul și funcționarea socială a colegilor tipici. În total, copiii din grupul ABA au obținut un câștig de 22 de puncte în IQ în primul an. În schimb, copiii din clasele tipice de educație specială au arătat o pierdere de 7 puncte în punctele IQ în primul an (Sallows și Graupner, 1999).

Raportul The Surgeon General’s privind sănătatea mintală a declarat: „Treizeci de ani de cercetări au demonstrat eficacitatea ABA în reducerea comportamentului necorespunzător și în creșterea comunicării, învățării și comportamentului social adecvat.”

Deși poate fi adevărat că cel mai bun moment pentru a începe tratamentul este la o vârstă foarte fragedă, majoritatea copiilor mai mari pot beneficia, de asemenea, de o intervenție comportamentală intensivă (Leaf și McEachin, 1999).

Trebuie menționat, totuși, că intervenția comportamentală intensivă nu este în niciun caz o „cură” pentru autism. Nici o cantitate de terapie comportamentală nu poate vindeca etiologia de bază și până acum necunoscută a autismului. Intervenția comportamentală intensivă este eficientă în reeditarea multor simptome ale autismului, recuperarea copiilor, astfel încât comportamentul lor poate deveni „neobservat de semenii lor”.

 

Terapie ABA în centru – 70 lei/ședință

(evaluarea psihologică a copilului la începutul programului este obligatorie si este gratuită la semnarea unui contract de minim 6 luni)

 

Terapie ABA la domiciliu – 85 lei/ședință

(pentru un program minim de 2 ore/zi, 5 zile/săptămâna; evaluarea psihologică a copilului la începutul programului este obligatorie si este gratuită la semnarea unui contract de minim 6 luni; centrul nostru asigură programul complet de recuperare: atât coordonarea cât și terapia).

 

Durata unei ședințe este de 50 de minute.